|
Home historia zabytki położenie legendy znani puławianie puławy w rysunku galeria pomniki przyrody Pogoda insygnia samorząd puławski Puławy dawniej i dziś sport kultura tradycje instytuty szkolnictwo wyższe zakłady przemysłowe pomniki historyczne kościoły cienie Puławy przez satelitę linki |
W 1990 r. nastąpiła zmiana koncepcji władzy lokalnej w naszym kraju. Powołano samorząd terytorialny jako formę lokalnego życia publicznego najpierw na szczeblu gminy, a od 1999 r. także na szczeblu powiatu i województwa. Jednostki samorządu terytorialnego są wspólnotami mieszkańców danego terytorium i mają osobowość prawną. Zadaniem jednostek gminnych jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnych, na które składają się m.in. gospodarka terenami, lokalne drogi i mosty, lokalny transport, zaopatrzenie w wodę i kanalizacja, oczyszczanie ścieków, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną, ochrona zdrowia i pomoc społeczna, oświata, kultura i kultura fizyczna, targowiska, zieleńce, porządek publiczny. Gminy finansują realizację zadań z własnego budżetu, na który składają się dochody własne, subwencje wyrównawcze i dotacje celowe. Dochodami własnymi gmin są przede wszystkim udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek dochodowy od osób prawnych - wysokość tego udziału określa ustawa), podatki i opłaty lokalne oraz dochody z majątku gminy (np. czynsze za lokale komunalne). Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje następujący rejestr dochodów gmin, które mogą być traktowane jako ich dochody własne: wpływy z podatku od nieruchomości, wpływy z podatku rolnego, wpływy z podatku leśnego, wpływy z podatku od środków transportowych, wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opłacanych w formie karty podatkowej, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od posiadania psów i inne. Do dochodów gmin zalicza się także subwencje wyrównawcze z budżetu państwa, które mają na celu zmniejszenie różnic pomiędzy gminami najbogatszymi i najbiedniejszymi oraz dotacje celowe, służące sfinansowaniu określonych zadań. Najważniejszą z nich jest tzw. subwencja oświatowa mająca za zadanie pokrycie bieżących kosztów szkolnictwa podstawowego finansowanego przez gminy. Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania za pomocą swoich organów stanowiących i wykonawczych. Mieszkańcy mogą podejmować rozstrzygnięcia również w drodze referendum lokalnego. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy. Jest ona wybierana na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym i bezpośrednim przez wszystkich pełnoletnich mieszkańców gminy. Do wyłącznych kompetencji rady należy m.in. uchwalanie statutu i uchwalanie budżetu. Rady obradują na sesjach, na których zbierają się zazwyczaj raz w miesiącu. Radni nie mogą być wiązani instrukcjami wyborców, w swym działaniu winni się kierować nadrzędnym interesem państwa i interesem danej gminy. Organem wykonawczym gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta wybierany, podobnie jak rada, w drodze wyborów bezpośrednich na okres 4 lat. Prawo stanowienia, na podstawie upoważnienia ustawowego, przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych aktami prawa miejscowego przysługuje ciałom stanowiącym - radom. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, prezydent może wydawać, tzw. przepisy porządkowe przedstawiając je następnie radzie do zatwierdzenia. Rada Miasta Puławy stanowi prawo lokalne i kontroluje jego wykonanie. Do jej zadań należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty miasta. Mieszkańcy Puław wybierają 23 radnych. Kadencja Rady trwa 4 lata - licząc od dnia jej wyboru. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady Miasta przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących Rady Miasta, których Rada wybiera ze swego grona. Rada Miasta Puławy obraduje na sesjach oraz działa poprzez radnych w komisjach Rady. Sesje Rady Miasta zwoływane są co 3 - 4 tygodnie w czwartki o godzinie 16.00. Posiedzenia Rady Miasta są jawne. Informacje, w formie ogłoszeń o miejscu, terminie i temacie obrad podaje się do wiadomości mieszkańców Puław najpóźniej na 3 dni przed planowaną sesją. Protokoły z posiedzeń Rady Miasta - zgodnie z zasadą jawności - wykładane są do publicznego wglądu. Mieszkańcom miasta udostępniane są również uchwały Rady Miasta Puławy.
Do wyłącznej i niezbywalnej kompetencji Rady Miasta Puławy należy m.in.:
|